mandag 23. mai 2011

Muligens verdens beste øl.

I det siste har jeg blitt mer og mer begeistret for Rochefort; et belgisk Trappist-øl, som den dag i dag brygges på et kloster ved den lillet byen ølet har fått navn fra. Du får ølet på polet og velassorterte barer, så som Café Bacchus på Kirkeristen (i Oslo, selvsagt; en café som forøvrig har skjerpet seg betydelig siden sist jeg var der). La meg utheve navnet:

Trappistes Rochefort

Rochefort er fyldig, søtt, med en duft av krydder, tørket frukt og karamell. Det står seg utmerket til kraftige kjøttretter, så som boeuf bourguignon, eller bare for seg selv til frokost kveldskosen.

Ølen kommer i tre varianter; 6, 8 og 10, og da snakker vi om styrken. Eneste forskjell i oppskriften er alkohol-prosenten, men smaken får selvsagt andre kvaliteter med økende prosent. Jeg synes 8 har en fin balanse av fylde og smak, uten å bli for sterkt: 9.2 % er merkbart sterkere enn Tuborg, for å si det slik.

Som artig trivia kan det nevnes at vannet i ølen tappes fra en brønn innenfor klosterets vegger, og at ølen med hell kan lagres i opp til fem år. Attpåtil går inntektene fra salget til veldedige formål og daglig drift av klosteret.

KrF kan kysse meg i ræva med den norske alkoholpolitikken.

Rochefort 8 koster kr. 50 på polet, slett ikke så ille.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar